کد خبر: ۴۲۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۶۴

غلامعلی رجایی فضای پیش از دور دوم انتخابات را تحلیل کرد: مردم عصبانی هستند و رای نمی‌دهند | شاید نفر اول تهران با ۵۰ هزار رای انتخاب شود | از نمایندگانی که با ۶-۷درصد آرا، انتخاب شده‌اند انتظار زیادی نمی‌توان داشت

تبلیغات انتخابات دور دوم مجلس شروع شده و به اذعان رسانه‌های اصول‌گرا، فضا انتخاباتی نیست. غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اعتدال‌گرا، دلیل این سردی انتخاباتی را بررسی کرده است.

تبلیغات انتخابات دور دوم مجلس شروع شده و به اذعان رسانه‌های اصول‌گرا، فضا انتخاباتی نیست. غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اعتدال‌گرا، دلیل این سردی انتخاباتی را بررسی کرده است.
دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی در پایان هفته برگزار می‌شود که در دور اول کمترین میزان رای ممکن به ثبت رسید. مشارکت پائین مردم
غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره فضای سرد انتخاباتی و چرایی بی‌توجهی مردم توضیح‌هایی داده است. بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه بخوانید:

*همیشه وقتی انتخابات مجلس به دور دوم می‌کشد، فضا سرد شده و مردم توجه آنچنانی نشان نمی‌دهند. این انتخابات که دیگر جای خود دارد. در واقع مردم در یازده اسفند سال گذشته حاضر به حضور در پای صندوق رای نشدند تا نارضایتی‌شان را از نحوه اداره کشور به گوش مسئولان برسانند.

* در واقع مشکلات به قدری زیاد هستند و آرامش را از جامعه سلب کرده‌اند تا مردم عصبانی باشند. به همین دلیل به احتمال زیاد تعداد کمی در جمعه آتی رای خواهند داد. به طوری‌که شاید نفر اول با ۵۰ هزار رای انتخاب شود.

* در واقع شرایط به قدری مردم را در تنگنا قرار داده است که انتخابات مساله مردم نیست و برایشان این اهمیت دارد که به هر طریقی که ممکن است، گرانی‌ها مهار شوند تا بلکه دغدغه‌های شان کمتر شود. به هرحال متاسفانه سفره‌های مردم روز به روز کوچکتر می‌شود، به طوریکه این شرایط آرامش خانواده‌ها را تحت تاثیر خود درآورده است. به همین دلیل تاکید چیزی جز این نمی‌تواند باشد که همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها باید همهٔ هم وغم شان را به کار بگیرند تا جامعه از شر گرانی‌های کمرشکن خلاص شود.

*البته ناگفته پیداست، شلختگی اقتصادی مستقیما به سیاست خارجی و نگرش نظام سیاسی به نظام بین‌الملل دارد. در واقع اگر نتوانیم، مشکلات‌مان با دنیا را رفع کنیم، مردم به این نتیجه می‌رسند که اصلاح محال است. دقیقا به همین دلیل است که در چند انتخابات گذشته رغبتی برای رای دادن از خود نشان ندادند.

*اساسا شرایط نابسامان زمانی به سامان می‌رسند که دولت و مجلسی روی کار باشند که تخصص و تجربه را توامان داشته باشند و همچنین مسائل روز را به طور کارشناسی تجزیه و تحلیل کنند. مجلس دوازدهم در حالی کمتر از یک ماه دیگر شروع به کار خواهد کرد که تعداد زیادی از منتخبین با ۶ یا ۷ درصد رای ممکن برای مجلس‌نشین شدند. سئوال این است که از چنین نماینده‌ای چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم؟ «هیچ!»

*مردم در حالی در انتظار بهبودی اوضاع هستند که هم دولت، دولتی ضعیف و ناکارآمد است و هم مجلس متشکل از نمایندگانی است. به طوری که هم بیشتر نمایندگان مجلس و هم اعضای دولت از وظایف و اهمیت جایگاه‌شان بی‌اطلاع هستند. در این برهه حساس و خطیر، نیازمند انتخاباتی کاملاً رقابتی بودیم تا از این طریق نخبگان طیف‌های مختلف با یکدیگر برای پوشیدن ردای نمایندگی رقابت می‌کردند که بدون شک و بی‌هیچ حرف و حدیثی مجلسی قوی و کارآمد تشکیل شود. اما حالا مجلسی باید به فکر جامعه باشد که با شاخص‌های قانون‌نویسی و البته نظارتی کارشناسی غریبه است.
بسیاری از نمایندگان مجلس دوازدهم شش ماه تا یکسال طول می‌کشد تا با وظایف نمایندگی آشنا شوند و بتوانند شرایط جامعه را به درستی تحلیل کنند.

*تنها حسن این وضعیت برای دولت و مجلس همسویی‌شان است! یعنی دیگر کسی نیست که نقد‌هایی به عملکردشان وارد کند. در واقع اصولگرایان با وجود اختلاف و حتی دعوایی که بعضا باهم دارند، کنار هم قرار می‌گیرند و کار را پیش می‌برند!